12.3.2015

#kehukumppania

Eilen pamahti sähköpostiin seuraavaa:

"#kehukumppania kannustaa sanomaan ääneen oman parisuhteen ja kumppanin hyviä, rakkaita ja ihanimpia ominaisuuksia. Se, mihin keskitymme, kasvaa. Parisuhteessa puhutaan liian usein valittaen ja epäkohtia etsien. Kyllä, parisuhteen ongelmat ja ärsytykset ovat totta. Mutta aivan yhtä totta ovat myös sen läheisys, ilo, turva, arvostus ja kipinä! Koska ihmisellä on usein taipumus muistaa ja nähdä ympärillään helpommin vikoja kuin hyvinvointia, täytyy hyvästä muistaa puhua ääneen.

Blogihaaste #kehukumppania haastaa sinyt kirjoittamaan parisuhteesta hyvää. Tartu haasteeseen kirjottamalla postaus, jonka aiheena on kumppanisi."

Viesti tuli Kataja ry:ltä. Hetken aikaa kyllä mietin, että tarttuisinkohan haasteeseen, vai annanko olla. Mutta en voinut vaan antaa olla. Kauheasti en ole meijän parisuhteesta kirjoitellut tänne, koska se on mun mielestä meijän "yksityinen juttu", ja en koe tarpeelliseksi kirjoitella tänne kaikkia sen mäkiä ja mutkia. Mutta nyt kun on kyse kumppanin kehumisesta, niin minkä takia jättäisin sen tekemättä, eihän toista voi kehua liikaa. Ja pitää ainakin meijän osalta paikkaansa, että helposti valitetaan toiselle ja etsitään epäkohtia, vaikka on paljon hyvää mihin voisi enemmän kiinnittää huomiota. Kyllä tuo kaksi lahkeinen mun mielestä kehuja ansaitsee.
Tälläin kun rupesin oikein miettimään miten voisin miestäni kehua, tuli mieleeni paljonkin asioita. Hyvä mies mulle ja paras mahdollinen isä meijän pikku prinsessalle. Kiltti, ymmärtäväinen, kuunteleva ja kestää mun kiukuttelut. Jokaisessa parisuhteessa on välillä riitoja, niin myös meillä on ollut, mutta mikä tärkeintä, ollaan saatu asiat aina selvitettyä ja tässä sitä vielä ollaan. Molemmat välittää toisistaan niin paljon, että mitkään pienet myrskyt ei tätä laivaa kaada. Molemmilla on halua saada asiat selvitettyä ja tahtoa jatkaa yhdessä eteenpäin. Ja myönnän, kyllä mä välillä osaan olla aika jääräpää, mutta senkin tuo mies kestää! Mutta takasin niihin hyviin puoliin. Timo on ensimmäinen ihminen johon voin oikeasti luottaa ja kenelle pystyn puhumaan mistä vaan. Ja ihminen jonka kanssa pystyn kuvitella viettäväni loppu elämäni.
Sähköpostin mukana tuli kolme kysymystä, joihin ajattelin vastata:

1. Milloin viimeksi olit erityisen ylpeä kumppanistasi?

Joka päivä oon ylpeä, kun nään Timon Eevin kanssa. Oon ylpeä siitä miten hyvä isä Timo on. Mutta erityisen ylpeä oon siitä, kuina Timo on pärjännyt Eevin kanssa mun palattua töihin. Timo itse myönsi joskus, että vähän pelottaa jäädä ihan kaksin neidin kanssa. Mutta niillä on mennyt tosi hyvin! Ja ilmeisesti Timo on viihtynyt Eevin kanssa, kun oon saanut tehdä lisävuorojakin töissä.

2. Mihin piirteisiin alun perin ihastuit kumppanissasi?

Ihan ensimmäisenä ihastuin hymyyn ja silmiin. Ja koko ulkonäkö miellytti silmää. Mutta paremmin tutustuttaessa tykästyin Timon luonteeseen. Mukava ja rento ihminen, jonka kanssa oli helppo jutella, syvällisiäkin, mutta läppäkin lensi hyvin. Vuosien erossa olon jälkeen ihastuin siihen kuinka ihminen voi olla edelleen samanlainen ihana ja mukava ihminen. Juttua riitti ihan kuin ei oltaisi koskaan oltukkaan erossa. Tietenkin molemmat oli aikuistunu välissä, mutta silti.

3. Mikä on parasta parisuhteessanne?

Parasta meijän parisuhteessa on rakkaus, molemmat tietää, että rakastetaan toisiamme ja teemme kaikkemme, että suhde toimii. Ja avoimuus, mä oon kyllä välillä huono puhumaan, mutta Timo huomaa jos mua vaivaa joku ja kysyy aina mikä on. Luottamus, samanlaiset arvot ja molemmat halutaan samanlaisia asioita elämältä.

Ja mikä voi olla parisuhteessa parempaa kuin yhteinen lapsi! Molemmat on valmiita tekemään kaikkemme lapsen takia.

"Jos minä en kehu kumppaniani, niin kuka sitten? Jos en kehu nyt, niin milloin?"

Miten viimeksi kehuit kumppaniasi?

2 kommenttia:

  1. Oih, ihanaa <3
    Tiätkö, oon tyhmänä laittanu kirjanmerkkeihin itelleni tän niin et näytti aina vaan viimesimmäks jotain tammikuussa tehtyä postausta.. :O ...ja täällä on vaikka mitä uutta!! Huomena täytyy lukea - nyt ehkä syytä jo painuu unille :)))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) No joo onhan tänne muutama postaus tullu tammikuun jälkee :D

      Poista

Kiitos kommentista!