14.4.2014

Rv 39+2

Oon sellanen ihminen, että tarvitsen paljon unta. Jos oon nukkunu yön huonosti, tai liian vähän, sen näkee musta heti. Mulla on aina ollut tosi hyvät unenlahjat, äitiltä peritty, oon pystyny nukkumaan ihan helposti 12h yöunet ja pystyn nukkumaan missä vaan, niin autossa, junassa kuin lentokoneessakin. Nyt viime aikoina oon nukkunu tosi huonosti. Nukahan kyllä öisin, mutta nukun tosi katkonaisesti. Osittain se johtuu siitä, että en voi nukkua enää mahallaa, ennen raskautta, taino sitä, että maha kasvo tielle, nukuin aina mahallaan. Öisin heräilen supistuksiin, vaikka ne ei ole kovin kipeitä. Tänää neuvolassa neuvolantäti sano, että mun kroppa alkaa valmistautua yöherätyksii, jonka takia todennäkösesti nukun pätkittäin enkä yhtä sikeesti kuin ennen. Ei siis ihme, että päivisin meinaa väsyttää kokoajan, onneks saa makoilla sängyssä pitkää ja nukkua päivisin päikkärit. Hyvästi pitkät ja kunnon yöunet, tervetuloa vauva, yöherätykset ja katkonaiset unet sekä väsyny mamma.

Mulla oli tänää neuvola, ja kaikki oli kunnossa, onneks. Pelkäsin vähän, että mulla olisi raskausmyrkytys, kun painoa on nyt kahen viikon aikana tullu kilo per viikko ja eilen yöllä heräsin kauheesee päänsärkyyn. Mutta mulla oli verenpaine ja pissanäyte ihan kunnossa. Painon nousukaan ei kuulemma haittaa, kun alkupaino on kuulemma ollut sen verran vähän. Ensimmäisestä neuvolakäynnistä mulla on paino noussu vajaa 11kg, että ei edes ihan kauheesti, tuntuu vaa paljolta musta. Mun hemoglobiini on pysyny hyvänä, mikä on vähän yllättäny mut. Mulla oli vuos sit keväänä anemiaa, ja alkuraskaudessa mulla hemoglobiiniarvo tippui ja söin rautaa, joten oon ollut varma, että joutuisin koko raskauden syömään rautapillereitä. Sf-mittakin oli kasvanut 1,5cm, joka on hyvä, koska nyt se mitta on kasvussa, vaikka onkin vielä keskikäyrän alapuolella. Aiemmin kasvukäyrä on ollut alaspäin, ja nyt taas nousussa. Ens viikon torstaina mulla on uuestaa aika neuvolaa, ja toivon, että olisin sitä ennen jo synnyttänyt, mut näinköhän. Eiköhän vauva asustele mun mahassa 41 viikolle asti ja sit pitää miettii käynnistystä, niin vähän veikkaisin.

Rv 39+2
Musta tuntuu, että mun maha ei oo enää hetkee kasvanu. Aika pieni se on edelleen, mutta niin on kuulemma vauvaki siro. Harmi, että en oo saanu vauvasta mitään koko arviota, olisi kiva tietää minkä kokonen hän suurinpiirtein on. Käly sano, että mun maha olis laskeutunu vähän, ite en kyllä huomaa sitä. Joka päivä, kun tätä mahaa kattelee niin ei enää huomaa sen kasvua tai laskeutumista. Yöllä mua sattu mahaa tosi paljon, en voinu nukkua ollenkaan vasemmalla kylellä, kun heti rupes särkemää ja vihlomaa sekä supistelemaan, aattelin yöllä jo, että kohta päästää synnyttää, mut ei, vielä tässä porskutellaa menemää vauvan kaa yhessäosassa.

Pitäis varmaa kokeilla puunata tää kämppä lattiasta kattoo, jos se sais vaikka jotain aikaseks tuolla mahassa.Täytyis lähtee kunnon lenkille kanssa, jos se auttaisi. On vaan tosi tylsää lähteä yksin kävelemään. Koiran kanssa en jaksa mennä, kun se nykyään haukkuu vaa ja sit mulla menee jonkun ajanpäästä hermot siihen haukuntaa ja käännyn takasin kotiin. Mies taas puolestaa on ollu töissä, niin se ei jaksa lähtee kävelee, eikä se muutenkaa oo oikee semmonen ihminen, että lähtee ulos "huvikee" kävelee. Mut jos sen sais houkuteltuu kävelee mun kans, ku tietää et sillai sais ehkä sen synnytyksen käynnistymää.

Meiltä ei oo onneks pitkä matka sairaalaa sit ku lähtö koittaa, 3km. Mutta sairaalaan lähtöä hankaloittaa hieman se, että meillä ei ole omaa autoa. Onneks meijän lähipiirissä on ihmisiä, jotka asuu tässä lähellä meitä, niin ehkä löytyy joku joka voi kuskaa meijät sairaalaa. Vähän kyllä ärsyttää se, että sitten kun tulee lähtö sairaalaa, jos pitää soittaa monta ihmistä läpi ennenkuin löytyy joku joka vie meijät. Ensimmäiseksi soittasin äitille, äiti todennäkösesti lähtee viemää, jos vaan vauva tulee vasta ensiviikolla, että äiti on päässyt mökiltä takasin kotiin. Mun iskä on vähän siinä ja siinä, sille ei viitti soittaa yöllä, kun se on tän viikon aamuvuorossa ja joutuu heräämään aikasin, en haluaisi herättää sitä. Miehen isä asuu tässä kans suht lähellä, ja hän varmaa kyllä lähtis heittää meijät. Tulevalta kummisedältä saahaa kyyti varmasti, mutta hän taas ei voi kuskaa milloin vaa, koska hän on intissä. Samoin toinen tuleva kummisetä sano kanssa, että hänelle voi soittaa ja hän voi viiä sairaalaa.

Joten eiköhän me jostai kyyti saaha, ja jos en jaksa alottaa mitää soittelurumbaa, niin sit kyllä soitan taksin, varsinkin jos oon yksin kotona ja kauheet supistukset ja mies jossai. Taksikaa ei tästä meiltä paljon maksa.

Nyt lähen tiskaamaa ja tekemään mokkapaloille kuorrutteen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentista!